Old (and new) habbits

I början av graviditeten var jag jättehungrig hela tiden. Samtidigt kunde jag inte få i mig så mycket åt gången, jag lyckades rätt bra med att inte småäta men det blev två frukostar nästan varje dag. Numera har jag dock börjat återgå till som det var innan, att jag nästan inte får i mig någon frukost alls. Det känns inte så bra, vill ju att filuren ska ha det bra där inne ju. Övriga måltider äter jag nu större portioner av så det kanske jämnar ut sig. Jag försöker att verkligen känna efter när jag blir hungrig och när jag blir mätt och bör nöja mig och äter därefter. Många och ;)
 
Har märkt att många andra gravida tycker att det är så jobbigt med allt man inte "får" äta. Jag kan säga att jag inte ser några problem alls. För det första står det ingenstan att det här får du absolut inte äta, det är bara rekomendationer, och man kan nog ta det med en nypa salt. För det andra, det mesta går bra om det tillagas, paj med rökt lax oxh spenat exempelvis är ju hur gott som helst, och då får man i sig rökt lax som man inte "får" äta, pasta med skinka- och gorgonzolasås går också jättebra om osten är smält ordentligt. Sushi får man äta nylagad. Salami och lufttorkad skinka får man äta om det varit fryst i minst tre dygn. Vad är problemet? Det är så liten tid av ens liv det gäller, ändå tycker folk att dom får uppoffra så mycket, men då kanske dom ska fundera på om dom överhuvudtaget vill ha barn? Är det värt att riskera det lilla barnet bara för att man älskar sill och mögelostar? Visst längtar jag till att bebisen kommer ut så man får ta sig ett gott glas rött vin och lite kex och ost men jag ser inte problemet med denna "avhållsamhet" :P
 
Igår började vi printa ner alla saker till bebisen som vi har hemma och allt som vi kan tänkas behöva. Lär bli en hel del på listorna som ska fyllas på men skönt att se det framför sig vad det är vi verkligen har. Och så har vi varit duktiga och skapat ett filurkonto om någon vill komma med allmosor till den lilla. Tycker det är smidigt, då får vi köpa själva det vi verkligen behöver till hen.
 
Annars trivs jag rätt bra med att vara gravid, nu börjar det ju synas ordentligt, så att andra vågar kommentera också. Men det beror mycket på vad jag har för kläder naturligtvis.
Trodde att mitt onda under revbenet skulle ge sig lite nu när jag varit ledig i några dagar, men icke! Har fortfarande jättesvårt att hitta en bekväm sittställning, ligger mest på sidan i soffan när vi kollar på tv. Det går hyffsat att ta kassan på jobbet, varierar mig med att stå mycket också, men nog trodde jag att det var ryggen som skulle få den värsta smällen, så fel man kan ha. Nu är det bara två veckor kvar till rul så då får vi prata med bm om det, om hon har något tips på övningar eller vad jag kan göra för att lindra det.
 
Det blev ovanligt långt inlägg idag, men så blir det när vädret är dåligt och man blir innesittande.
 
Vecka 16+4


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0